Coronavirus en opvang bij Doomijn. Meer informatie >

De sociale ontwikkeling van kinderen

Bij Doomijn stimuleren we sociale interactie en spel tussen kinderen onderling en met de pedagogisch medewerkers. Met gerichte activiteiten leren kinderen hulp te vragen en te bieden, initiatief te nemen, voor zichzelf op te komen en voor elkaar te zorgen. Ze krijgen het gevoel dat ze erbij horen en bijdragen aan het geheel.

Naast leuk is spelen ook heel belangrijk in de ontwikkeling van het kind. Het is de mooiste basis om te leren en heeft invloed op vrijwel alle ontwikkelingsgebieden. Binnen onze opvang is een gericht aanbod van spel- en bewegingsactiviteiten, afgestemd op leeftijdsfase. Natuurlijk mogen kinderen ook vrij spelen en hun eigen interesse volgen. Want daar groeien ze van.

De sociale ontwikkeling bij baby's

Een baby zoekt al snel na de geboorte actief contact met haar omgeving. Door te lachen, geluidjes en oogcontact te maken. Daarbij is het belangrijk dat een baby zich veilig kan hechten aan een ouder/verzorger. Door veel te knuffelen (huidcontact!), te zingen, te praten en te spelen met je baby bevorder je de hechting en daarmee de sociaal emotionele ontwikkeling.

Bij Doomijn willen we dat alle kinderen van 0 tot 13 jaar een fijne tijd hebben, in een veilige en leerzame omgeving. Daarbij passen we ons aan en bewegen we mee met elke leeftijd en ontwikkelingsfase.
Daniƫlla Snijders, activiteitenconsulente Doomijn Kinderopvang

Spelletjes om de ontwikkeling te stimuleren

  • Zing liedjes zoals 'klap eens in je handjes'.
     
  • Doe een schootspelletje zoals 'een damespaard'  waarbij je voorzichtig je kindje steeds iets sneller op en neer laat wippen.
    'Een damespaard, een damespaard, een damespaard gaat zo. Een herenpaard, een herenpaard, een herenpaard gaat zo. Een boerenpaard, een boerenpaard, een boerenpaard gaat zo! (2x)'
     
  • Speel kiekeboe met een (doozichtig) sjaaltje. 
     
  • Imiteer de gezichtsuitdrukking van je kindje. Of steek langzaam je tong uit. Herhaal dit een paar keer, totdat je kindje mee gaat doen. 
     
  • Blaas bellen voor je kindje terwijl ze met haar rug op je knieën ligt. Maak het extra sfeervol door er rustige pianomuziek bij aan te zetten.
     
  • Maak dierengeluiden. 
     
  • Kruip achter je kind aan en doe 'vang' spelletjes. 
gitaar

De sociale ontwikkeling bij een dreumes en peuter

Een dreumes is nog heel erg op zichzelf gericht en speelt alleen, of naast anderen. Een peuter krijgt steeds meer interesse in leeftijdsgenootjes en ‘samen spelen’ begint steeds meer vorm te krijgen.

Naast leuk is spelen ook heel belangrijk in de ontwikkeling van het kind. Het is de mooiste basis om te leren en heeft invloed op vrijwel alle ontwikkelingsgebieden.
Harma van Teeffelen, activiteitenconsulente Doomijn Kinderopvang

Spelletjes om de ontwikkeling te stimuleren

  • Speel ‘doen alsof’ spelletjes met je kind. ‘Net alsof’ koken in kleine pannetjes op een fornuisje, verkleden met een pet als een agent of als deftige dame op hoge hakken. In de Kringloopwinkel kun je vaak leuke dingen kopen voor weinig geld. Maak een huisje door een groot kleed over een tafeltje te leggen. Samen met de knuffels of poppen bouw je een gezellig hutje.
     
  • Laat je kind helpen met kleine huishoudelijke klusjes. Vegen met stoffer en blik, poetsen met een stofdoek, het poppenservies afwassen en de tafel dekken, was in de machine stoppen of de vaatwasser helpen uitpakken. Benoem als ouders steeds wat jullie samen aan het doen zijn. Zo stimuleer je ook nog eens de taalontwikkeling.
     
  • Zing liedjes zoals ‘Op een grote paddenstoel’ of ‘Olifantje in het bos’ en speel erbij met eenvoudige instrumenten als sambaballen, bellenkransen of ritmestokjes. Of vul doorzichtige flesjes met materiaal als steentjes, knikkers, strijkkralen of macaroni. Ook hiermee maak je prachtige muziek. En wie weet heb je wel een paar oude pannen waarop gespeeld mag worden met pollepels.
     
  • Speel een start en stopspel met de instrumenten. Schud bijvoorbeeld met de sambaballen. Zeg dan: 'Tip tap top, alle sambaballen STOP’  Steek op 'STOP' je sambabal in de lucht en zit onbeweeglijk stil. Na een tijdje schud je weer met je sambabal en herhaal je de spelvorm  een aantal keren. Succes verzekerd!
     
  • Doe vang-, stoei- en kietelspelletjes
sambabal

De sociale ontwikkeling bij een kleuter en het jonge schoolkind

De kleuter/jonge schoolkind wordt steeds zelfstandiger en kan steeds meer dagelijkse routines als bijvoorbeeld uit- en aankleden zelfstandig uitvoeren. Samenspelen met leeftijdsgenootjes en bij een groep horen wordt steeds belangrijker. De veilige aanwezigheid van een ouder/verzorger blijft een voorwaarde, al kun je letterlijk steeds meer op de achtergrond beschikbaar blijven.

Bij Doomijn stimuleren we sociale interactie en spel tussen kinderen onderling en met de pedagogisch medewerkers. Met gerichte activiteiten leren kinderen hulp te vragen en te bieden, initiatief te nemen, voor zichzelf op te komen en voor elkaar te zorgen.
Lotte Blom, activiteitenconsulente Doomijn Kinderopvang

Activiteiten om de ontwikkeling te stimuleren

  • Samen koken of samen boodschappen doen. 
     
  • Eenvoudige bordspelletjes, kaartspellen en kwartetten. Verliezen is nog een hele kunst die je hiermee kunt oefenen.
     
  • Speel een zogenaamd ‘coöperatief bordspel’. Dit zijn spellen waarbij samenwerken en plezier maken voorop staat. Winnen en verliezen speelt geen rol. Je speelt mét i.p.v. tegen elkaar.
     
  • Crème elkaar eens lekker in met een milde bodylotion. Of koop goedkope moddermaskers. Uitknijpen in een bakje, kwasten erbij en in de badkuip elkaar helemaal ondersmeren. Heerlijk op een regenachtige dag.
     
  • Speel fantasie-  en rollenspelen.
     
  • Zing samen uit volle borst als je aan het fietsen bent.
     
  • Teken elkaars portret: ga tegenover elkaar aan tafel zitten met een vel papier of schilderdoek. Gebruik stiften, houtskool, wasco of verf om elkaars portret te maken.
     
  • Onderneem buiten een activiteit. Ga voetballen, vissen, wandelen, stokken zoeken, boompje klimmen, of zet een speurtocht uit voor elkaar.
     
  • Maak samen een bootje en laat het varen.
praten