Coronavirus en opvang bij Doomijn. Meer informatie >

Advies bij opvoeddilemma's

Iedere dinsdag adviseert één van de pedagogisch experts van Doomijn Kinderopvang over een opvoeddilemma. Hier lees je het antwoord op het meest recente dilemma en vind je de dilemma's van andere ouders. Bij welk opvoeddilemma kun jij wat advies gebruiken? Gebruik het formulier onder aan deze pagina om jouw dilemma in te sturen en wie weet zie je jouw dilemma binnenkort via deze blog en op social media verschijnen!

tv-tijd

Opvoeddilemma #22: tv-tijd

'Mijn vrouw heeft eigenlijk altijd de televisie aanstaan. Dit is zij zo van huis uit gewend en ze zegt dat ze die achtergrondgeluiden nodig heeft. Zelf vind ik het niet zo’n goed idee. Onze twee oudsten (7 en 4 jaar) kijken toch vaak mee, zeker als ze net uit school komen ploffen ze op de bank voor het scherm. En nu merk ik dat onze jongste (8 maanden) de blik ook wel heel vaak op het scherm richt. Ik denk dat dit niet goed is. Hoe zit dit nu eigenlijk?'

Pedagogisch beleidsmedewerker Désirée Dobma:

Wat mooi dat jij hier meer over wilt weten. Met recht een dilemma; als ik het goed begrijp, zou jij de televisie vaker uit willen hebben staan. Je vrouw geeft echter aan dat ze zich prettig voelt met de beelden en geluiden om haar heen. Hebben jullie samen weleens gepraat over wat jullie voor de kinderen belangrijk vinden, qua schermtijd? Ik wil je hier mee geven hoe we bij Doomijn omgaan met schermtijd voor kinderen en hoe we bijdragen aan mediawijsheid voor kinderen. Jullie zouden kunnen kijken of jullie hier samen mee tot afspraken voor jullie gezin kunnen komen. Praat er anders ook eens met andere ouders over, en met de oudste kinderen zelf. De interactie met je kinderen en met ander ouders kan enorm helpen bij de keuzes die je in je opvoeding maakt.

Jonge kinderen

Bij Doomijn gaan we er van uit dat jonge kinderen zich ontwikkelen door contact met hun ouders, andere volwassenen en andere kinderen. Hun hersenen worden gestimuleerd door bijvoorbeeld het horen van hun moeders stem die een verhaaltje vertelt en het zien bewegingen van anderen. Daarnaast ontwikkelen jonge kinderen zich door lichamelijke belevingen; grijpen en rollen, voelen en betasten (met de mond) van allerlei materiaal en ervaren. Zo worden essentiële vaardigheden ontwikkeld. De hersenen van jonge kinderen zijn bovendien nog niet voldoende ontwikkeld om dat wat ze zien op een scherm te kunnen begrijpen, dus het voegt voor hun ontwikkeling niks toe. Om deze reden bieden wij jonge kinderen geen schermtijd. In jullie geval zou je er ook voor kunnen kiezen de baby op een plek te laten spelen waar het scherm niet zichtbaar is. Het allerbelangrijkst is in ieder geval jullie contact met elkaar en het materiaal dat je aanbiedt om mee te spelen. Daar komen jullie vast samen uit!

Basisschoolkinderen

Bij Doomijn willen we ook deze kinderen zoveel mogelijk ervaring laten opdoen in spel en met elkaar, door steeds weer nieuwe, prikkelende dingen aan te bieden en plekken in te richten. Tegelijkertijd zijn multimedia niet meer weg te denken in onze samenleving en willen we kinderen ook helpen om bewuste keuzes te maken en te leren over bijvoorbeeld internetgedrag. Daar maken we samen afspraken over. Jij geeft aan dat de oudsten even op de bank ploffen na school en dat het scherm dan hun aandacht trekt. Hier zou ik je als eerste tip mee willen geven: waar denk jij dat jouw kinderen behoefte aan hebben als ze uit school komen? En is het misschien te organiseren dat jullie de kinderen wat de drinken aanbieden aan bijvoorbeeld de eettafel, waar je ook zelf bij gaat zitten? Dan kan hun aandacht niet naar het scherm gaan èn hebben ze je onverdeelde aandacht. Maar ook hier geldt tot slot: kijk of je samen met je vrouw kunt bespreken wat jullie samen belangrijk voor de kinderen vinden. Dat valt vast te rijmen met wat de kinderen zelf willen. Dan weet ik zeker dat ook voor hen het grootste deel van de tijd zal bestaan uit spelen. Want daarvan leren ze het meest!

Stuur jouw opvoeddilemma in:

      *verplichte velden